Príspevky na konferenciách

Príspevky na konferenciách

2022 Dopravno-inžinierske dni Mikulov
Zastávky MHD a ich vplyv na kvalitu dopravy
 Hlavnou témou konferencie sú oblasti „INTELIGENTNÝCH RIEŠENÍ NA ZVÝŠENIE BEZPEČNOSTI A POHODLIA“, ktoré sú zamerané na riešenie problematiky dopravného inžinierstva na zabezpečenie kvality poskytovaných služieb vo verejnej osobnej doprave.
V súčasnosti sa venuje mnoho technických opatrení pre zabezpečenie atraktivity verejnej osobnej dopravy vo všetkých oblastiach týkajúcich sa vozidlového parku. Dopravcovia obstarávajú moderné nízkopodlažné vozidlá, dopravný inžinieri plánujú dostatočné kapacity pre pohodlné a bezpečné cestovanie.
Na druhej strane sú tu opatrenia v riešení infraštruktúry, ktorá podporuje podmienky pre kvalitné dopravné služby do oblasti bezpečného a pohodlného nastupovania a vystupovania cestujúcich z/do dopravných prostriedkov a to riešenia nástupísk (zastávok) verejnej dopravy. Tieto opatrenia musia smerovať nielen do samotných technických riešení, ale aj do dopravno-inžinierskych riešení umiestňovania a označovania vlastných zastávok.
Ak dnes sa neustále stretávame s rôznymi kritikami o tom „ako vodiči verejnej dopravy nevedia riadne pristaviť dopravný prostriedok k nástupnej hrane“, musíme si následne položiť nasledovnú otázku: Je to skutočne so subjektívnych dôvodov vodiča, alebo sú tu aj objektívne dôvody týchto nedostatkov? A práve objektívne dôvody, ktoré sú príčinou týchto nedostatkov, sú obsahom prednášky, kde na príkladoch z praxe (skutočné príklady nesprávnych riešení, alebo nesprávnych značení zastávok verejnej dopravy v Bratislave vodorovným a zvislým dopravným značením) častokrát spôsobuje tieto problémy a to aj na zastávkach, ktoré sú z technického vyhotovenia veľmi kvalitne navrhnuté a zrealizované. A práve zo zlého dopravného značenia alebo v prípade, že je správne, je inými účastníkmi cestnej premávky porušované a ignorované, sú zdrojom sťažností na pristavenia vozidla verejnej dopravy mimo zastávkovú hranu. A práve tieto nedostatky, ktoré je možné vidieť na komunikačnej sieti v Bratislave sú obsahom ďalšej časti prednášky.
PDF Príspevok z konferencie

2021 Verejná osobná doprava Bratislava
Rozvoj trolejbusovej dopravy v Bratislave
Trolejbusová doprava – jednou skupinou obyvateľov a odborníkov vyzdvihovaná, ďalšou skupinou zatracovaná. Napriek týmto protichodným názorom je tento druh dopravy prakticky známy na celom svete, kde v súčasnej dobe sú trolejbusy prevádzkované viac ako v 370-tich mestách v 47-tich štátoch. Navyše v súčasnej dobe sledujeme buď rozvoj stávajúcich systémom, zriaďovanie nových systémov, alebo obnova trolejbusovej dopravy v mestách, kde bola v minulosti zrušená.
 Preto aj v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave, by sa malo v budúcnosti zaoberať s rozvojom tohto druhu ekologickej dopravy a to buď ako samostatných nosných systémov v určitých oblastiach mesta, alebo ako doplnkovej dopravy k nosnému koľajovému systému, s využitím v súčasnej dobe najmodernejších vozidiel a to trolejbusov s trakčnou batériou.
PDF Príspevok z konferencie

2020 Verejná osobná doprava Bratislava
Hlučnosť električkovej dopravy
Najväčším problémom koľajovej dopravy a zvlášť električkovej je jej vyššia hlučnosť oproti iným druhom dopravy. Preto súčasný rozvoj a modernizácia dopravy v mestských aglomeráciách prináša požiadavky na znižovanie negatívnych dopadov na životné prostredie a to predovšetkým na znižovanie hlučnosti električkovej dopravy prijímaním opatrení na elimináciu týchto negatívnych dopadov na životné prostredie.
PDF Príspevok z konferencie

2019 Verejná osobná doprava Bratislava
Elektrobusy a trolejbusy s trakčnou batériou

Vplyv dopravy ako takej na životné prostredie je najčastejšou problematikou súčasnej doby. Veľké európske metropoly, ktoré sú najviac zaťažované negatívnymi vplyvmi na ži-votné prostredie v dôsledku vysokého rozvoja ako aj individuálnej automobilovej dopravy tak aj verejnej osobnej dopravy, riešia túto problematiku na jednej strane zvyšovaním kvality mestskej hromadnej dopravy za súčasnej reštrikcie individuálnej automobilovej dopravy a na druhej strane zvyšovaním podielu elektrickej trakcie pri zabezpečovaní tejto verejnej osobnej dopravy.

PDF Príspevok z konferencie


Rozvoj trolejbusovej dopravy v Bratislave

Trolejbusová doprava – jednou skupinou obyvateľov a odborníkov vyzdvihovaná, ďalšou skupinou zatracovaná. Napriek týmto protichodným názorom je tento druh dopravy prakticky známy na celom svete, kde v súčasnej dobe sú trolejbusy prevádzkované viac ako v 370-tich mestách v 47-tich štátoch.
PDF Rozvoj TT v Bratislave_prispevok_2019

2016/2017

Elektromobilita vo verejnej doprave
Vplyv dopravy na životné prostredie je najčastejšou problematikou súčasnej doby. Z tohto dôvodu sa dostávajú čoraz viac do popredia
systémy využívajúce k pohonu elektrickú energiu a to ako aj v individuálnej doprave, tak aj vo verejnej doprave.
PDF  2016/2017 Elektromobilita vo verejnej doprave – Bratislava/Mikulov

2015
Návrh – Štandardy dopravnej obsluhy na území hlavného mesta SR Bratislava

Cieľom projektu je návrh štandardov organizácie a rozsahu dopravnej obsluhy verejnou dopravou na území Hlavného mesta SR Bratislava. Spolu s postupnou prípravou a rozvojom integrovanej dopravy na území Bratislavy a jej regiónu je nutné exaktne formulovať zadanie mesta ako objednávateľa výkonov vo verejnom záujme (ďalej AUTORITA). V rámci tohto Zadania ročného projektu organizácie mestskej hromadnej dopravy na dané obdobie (ďalej ZADANIE RPO MHD) vyvstáva nutnosť stanovenia základných štandardov kvality mestskej hromadnej dopravy v Bratislave (ďalej MHD). Tieto štandardy musia zodpovedať reálnym ekonomickým možnostiam AUTORITY a technickým možnostiam prevádzkovateľov hromadnej dopravy (ďalej POSKYTOVATEĽ) a súčasne vyjadrovať politickú vôľu mesta na udržaní a postupnom zvyšovaní kvality MHD, a tým jej konkurencieschopnosti voči individuálnej automobilovej doprave (ďalej IAD).

PDF  Návrh – Štandardy dopravnej obsluhy na území hlavného mesta SR Bratislava

2010

Možnosti rozvoja trolejbusových tratí v Bratislave
     Trolejbusová doprava – jednou skupinou obyvateľov a odborníkov vyzdvihovaná, ďalšou skupinou zatracovaná. Napriek týmto protichodným názorom je tento druh dopravy prakticky známy na celom svete, kde v súčasnej dobe sú trolejbusy prevádzkované viac ako v 370-tich mestách v 47-tich štátoch. Navyše v súčasnej dobe sledujeme buď rozvoj stávajúcich systémom, zriaďovanie nových systémov, alebo obnova trolejbusovej dopravy v mestách, kde bola v minulosti zrušená. Preto aj v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave, by sa malo v budúcnosti zaoberať s rozvojom tohto druhu ekologickej dopravy a to buď ako samostatných nosných systémov v určitých oblastiach mesta, alebo ako doplnkovej dopravy k nosnému koľajovému systému.
PDF  2010 Bratislava Verejna osobna doprava_Rozvoj TT v Bratislavel

2008

Prevádzka duálneho systému v Bratislave
S prípravou koridoru TEN-T17 súvisí aj problematika nosného systému MHD v Bratislave, kde jednou z otázok sú aj možnosti prevádzkovania „duálneho systému“ koľajovej dopravy. Pre ďalšie rozhodovanie o nosnom systéme MHD a jeho spojení so železnicou je nutné zodpovedať rad otázok spojených s technickými možnosťami a podmienkami takejto prevádzky.
PDF2008 Bratislava Forum kolajovej dopravy_Dvojsystem

2006

Podmienky pre realizáciu integrovanej dopravy v Bratislavskom regióne
Rozvoj regiónov je v súčasnej dobe úzko spätý s rozvojom dopravy ako takej a zvlášť verejnej osobnej dopravy. Pri viacerých dopravcoch je potrebná ich integrácia do spoločného dopravného systému, ktorý musí mať spoločné technické, prevádzkové a ekonomické podmienky tak, aby vyhovovali pre každého z dopravcov. Takto je iba možné vytvoriť dobre fungujúci systém, v ktorom bude mať každý svoje miesto pri zabezpečovaní dopravy v meste a regióne bez vzájomnej konkurencie, ale v spolupráci pri prerozdeľovaní výkonov
PDF2006 Bratislava Forum kolajovej dopravy_Podmienky pre realizaciu IDS

Medzinárodná konferencia o problematike MHD v mestách SR
Jednou zo základných kvalitatívnych podmienok pri konkurenčnom boji medzi verejnou a individuálnou dopravou je stav vozového parku, ktorým sa zabezpečuje táto verejná osobná doprava. Iba s kvalitným vozidlovým parkom môžu nielen samotní dopravcovia, ale aj objednávatelia výkonov vo verejnom záujme „nútiť“ k vyššiemu využívaniu verejnej dopravy a to aj za súvisiacich reštrikčných opatreniach pre individuálnu dopravu v centrách miest a preferenčných opatreniach pre verejnú osobnú dopravu.
PDF2006 Bojnice_ Problematika MHD v mestach SR_Vozidla v DP SR

Medzinárodná konferencia o problematike MHD v mestách SR – Štandardy kvality
V minulosti boli verejnou dopravou zabezpečovaný kvantitatívne požiadavky na dopravu cestujúcej verejnosti. V súčasnej dobe, pri vysokom náraste individuálnej automobilovej dopravy nastáva konkurenčný boj medzi touto individuálnou dopravou a verejnou dopravou osôb. Z tohto dôvodu musí verejná doprava konkurovať individuálnej automobilovej doprave kvalitou poskytovaných služieb cestujúcej verejnosti. Z uvedených dôvodov je nutné v čo najkratšom čase prijať v rámci Slovenskej republiky európsku normu EN 13816, ktorá rieši otázky dopravy, logistiky a služby verejnej dopravy osôb a definuje kvalitu služieb, stanovuje ciele a merania. Táto norma sa môže stať národnou normou po jej preklade do vlastného jazyka a po nahlásení Management Centru a potom má rovnaký štatút ako oficiálna verzia, vydaná po anglicky, francúzsky a nemecky. Členovia CEN sú národné orgány pre štandardizáciu z Rakúska, Belgicka, Českej republiky, Dánska, Fínska, Francúzska, Nemecka, Grécka, Islandu, Írska, Luxemburska, Malty, Holandska, Nórska, Portugalska, Španielska, Švédska, Švajčiarska, Talianska a Veľkej Británie. Členovia CEN sa musia riadiť Internými predpismi CEN/CENELEC. Európska norma EN 13816 bola schválená 30. decembra 2001.
PDF2006 Bojnice_ Problematika MHD v mestach SR_Standardy kvality

2005

Súčasnosť a rozvoj MHD v Bratislave
Pre väčšinu obyvateľov hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy, je mestská hromadná doprava samozrejmou službou pri ich cestách za každodennými povinnosťami, prácou, vzdelaním alebo kultúrou. Pritom si málokto z nich uvedomuje, že pred pár dňami MHD v Bratislave oslávila 110 rokov.
PDF2005 Bratislava_Verejna osobna doprava_ MHD_BA

2004

Možnosti rozvoja trolejbusovej dopravy v Bratislave
Od roku 1989 je na území Bratislavy zaznamenávaný neustály rast individuálnej automobilovej dopravy za súčasného znižovania podielu mestskej hromadnej dopravy. Tento trend je poznamenaný všetkými známymi negatívnymi sprievodnými znakmi ovplyvňujúcimi životné prostredie, plynulosť a bezpečnosť dopravy, ale aj funkčnosť dopravného systému mesta ako celku a samozrejme z toho vyplýva aj následná nespokojnosť obyvateľov a návštevníkov Bratislavy s dopravnou situáciou.
PDF2004 Bratislava Verejna osobna doprava_RozvojTT v Bratislave

2003

Koncepcia rozvoja Dopravného podniku Bratislava, a.s. – Koľajová doprava
Pri neustále narastajúcom objeme individuálnej cestnej premávky na komunikačnej sieti mesta Bratislavy sa mestská hromadná doprava denno-denne potýka s čoraz neprekonateľnejšími prekážkami pri napĺňaní jej základných atribútov, ktorými sú predovšetkým presnosť, pravidelnosť a spoľahlivosť. Zároveň sa do popredia bezprostrednej potreby riešenia prediera aj otázka jej bezpečnosti, najmä z negatívneho pohľadu bezpečnosti cestnej premávky ako takej. Celkove možno konštatovať že dopravná situácia na území hlavného mesta SR nie je dobrá a každoročne sa vplyvom nárastu individuálnej dopravy zhoršuje.
PDF2003 Bratislava KOVKV_Rozvoj koľajovej dopravy v Bratislave

Autobusy kategórie MIDI v mestskej dopravePDF
V súčasnej dobe mnohí európsky dopravcovia, zabezpečujúci prímestskú a mestskú hromadnú dopravu, využívajú okrem veľkokapacitných (kĺbových, resp. 15 metrových sólo autobusov) t. zn. vozidiel s kapacitou cca 110 cestujúcich pri normálnej obsaditeľnosti (sediaci cestujúci + stojaci 5 osôb/m2) a sólo vozidiel s kapacitou cca 70 cestujúcich, aj vozidlá kategórie MIDI. Medzi týchto dopravcov, ktorí využívajú vozidlá tejto kategórie možno zaradiť viacerých prevádzkovateľov prímestskej a mestskej hromadnej dopravy v Slovenskej a Českej republike.
PDF2003 Bratislava Verejna osobna doprava_autobusy kategorie MIDI

1999

Doprava a jej vzťah k životnému prostrediuPDF
Rovnako ako v našich krajinách, tak aj v susediacich krajinách predstavoval v minulosti pomer mestskej hromadnej dopravy (ďalej MHD) k individuálnej automobilovej doprave (ďalej IAD) cca 80:20. Pre vývoj dopravy v ekonomicky vyspelých krajinách v minulých desaťročiach bol charakteristický všestranný nárast úlohy osobných automobilov a pokles vo využívaní MHD. Týmto rozvojom IAD sa v týchto krajinách postupne zmenil predchádzajúci pomer na dnešných cca 30:70 až 20:80, ktorý bol odprevádzaný všetkými známymi sprievodnými negatívnymi znakmi na nielen na plynulosť, bezpečnosť a funkčnosť dopravného systému aj miest dopravy ako celku, ale aj na životné prostredie, z čoho vyplýva nespokojnosť obyvateľov a návštevníkov týchto miest. V súčasnej dobe je tento trend zrejmý aj v mnohých mestách Slovenskej republiky.
PDF1999 Bratislava Verejna osobna doprava_Doprava a zivoitne prostredie

Nízkopodlažné vozidlá v mestskej hromadnej dopravePDF
V súčasnej dobe, pri zabezpečovaní dopravných služieb sa čoraz viac dostáva do povedomia oblasť kvality poskytovaných dopravných služieb. Jedna z oblastí majúca priamy dopad na túto kvalitu je aj technické vybavenie vozidiel mestskej hromadnej dopravy vrátane ukazovateľa – výška podlahy od vozovky, resp. od nástupnej hrany.
PDF1999 Bratislava Verejna osobna doprava_Nizkopodlazne vozidla

1998

Preferencia mestskej hromadnej dopravy v BratislavePDF
Pri neustále narastajúcom objeme individuálnej automobilovej dopravy (ďalej IAD) v komunikačnej sieti miest sa mestská hromadná doprava (ďalej MHD) denno-denne potýka s čoraz neprekonateľnejšími prekážkami pri napĺňaní jej základných atribútov, ktorými sú predovšetkým presnosť, pravidelnosť, bezpečnosť a spoľahlivosť. Zároveň sa do popredia bezprostrednej potreby riešenia predierajú aj otázky vplyvu dopravy na životné prostredie.
PDF1998 Bratislava Verejna osobna doprava_Preferencia MHD